In verschillende online marketing Facebook groepen zien we constant mensen vragen om een like in ruil voor een like terug. Hoewel dit in eerste instantie een goed idee lijkt voor jouw Facebook pagina is dit in de MEESTE gevallen alleen maar een negatieve manier van Facebook promotie.

Het probleem bij like voor een like

Het probleem is dat mensen zich hier focussen op de verkeerde likes. De mensen die op deze manier jouw pagina “liken” zijn niet echt geïnteresseerd in jouw producten of diensten, ze willen alleen maar een like terug op hun eigen facebook pagina om zo meer likes te krijgen.

Het verkrijgen van meer likes lijkt op het eerste gezicht een goed idee. Echter door het algoritme van Facebook zal je zien dat de verkeerde likes je bereik alleen maar naar beneden halen.

Het Facebook algoritme, wellicht beter bekend als de edgerank zorgt ervoor dat de tijdlijn van mensen niet overvol raakt en de mensen alleen de posts zien die ze waarschijnlijk het meest interessant vinden.

Edgerank

Edgerank is een getal tussen de 1 en de 100 die bepaald aan hoe veel mensen jouw facebook post in eerste instantie wordt getoond. Hoe hoger dit getal hoe meer mensen jouw post zullen zien. Als er daarna ook nog interactie, dus likes, shares en comments op de post zijn zullen meer mensen de post zien. De manier waarop de edgerank wordt bepaald is dat er wordt gekeken naar het aantal interacties, dus likes, shares en comments die jij krijgt op de berichten die jij plaatst. Krijgen jouw posts relatief veel interactie, dan wordt jouw edgerank hoger en zullen meer mensen jouw posts zien, krijg jij relatief gezien weinig interactie wordt jouw edgerank lager en zullen minder mensen jouw posts zien.

Door het gebruik van like voor een like krijg je dus meer likes op jouw pagina, maar omdat een groot gedeelte van deze likers niet geïnteresseerd is in jouw dienst of product zal je vanzelf zien dat je edgerank omlaag gaat en je steeds minder mensen bereikt. Dit komt simpelweg omdat Facebook aan het begin een kleine groep (afhankelijk van je edgerank) pakt aan wie ze de post laten zien. Aangezien een gedeelte hiervan al niet geïnteresseerd is in wat jij te vertellen hebt krijg je minder interactie. Hoe vaker dit gebeurd, hoe kleiner die eerste steekproef wordt.

Like voor een like experiment

BSR Online heeft hier zelf mee geëxperimenteerd en een pagina opgezet puur met like voor een like. Deze pagina heeft meer dan 1000 likes maar bereikt op dit moment meestal niet meer dan 20 mensen per post terwijl mijn andere officiële pagina (https://www.facebook.com/bsronline) met op dit moment maar 77 likes vaak zelfs meer dan 100 mensen bereikt. Hoewel dit een extreem voorbeeld is laat het perfect mijn punt zien over waarom like voor een like niet slim is om te gebruiken voor jouw officiële bedrijfspagina.

Hoe kan like voor een like dan wel worden ingezet?

Uiteraard snappen we dat het krijgen van echte goede likers lastig kan zijn en snap daarom dat like voor een like voor mensen een eenvoudige manier kan zijn om nieuwe mensen te bereiken. Als je dus toch graag like voor een like wilt gebruiken raden we jullie hierbij aan om een aparte facebook pagina aan te maken met een onderwerp gerelateerd aan jouw officiële bedrijfspagina. Deel op deze pagina gewoon alle berichten van jouw officiële bedrijfspagina en/of post ze daar opnieuw. Deel daarnaast af en toe alleen jouw officiële pagina met een beschrijving van wat je precies doet erbij. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw officiële bedrijfspagina alleen maar de “juiste” likers heeft waardoor je je bereik enorm vergroot. De pagina die ja daarna puur gebruikt voor like voor een like zorgt dan alleen voor dat kleine beetje extra bereik dat je anders niet zou krijgen. De mensen die daarvan echt geïnteresseerd zijn in wat jij doet zullen vanzelf alsnog jouw echte pagina liken.

Alternatieve, beter werkende manier dan like voor een like!

Een andere, naar mijn mening betere, methode is het gebruik van share for share. Het principe is bijna hetzelfde als like voor een like, echter wordt hier de pagina van elkaar gedeeld in plaats van geliked. Hierdoor bereik je nog steeds een hoop nieuwe mensen waarvan de geïnteresseerde vanzelf jouw pagina zullen liken.  Deze methode wordt vooral in amerika veel meer gebruikt, we hebben daar een pagina over sport in een dag van bijna 500 naar meer dan 14.000 likes zien gaan, puur door het gebruik van share for share. Hoewel dit waarschijnlijk niet meteen bij jouw pagina gaat lukken, laat dit wel zien hoe krachtig deze methode is ten opzichte van like voor een like, vooral omdat al die 14.000 likes allemaal relevant waren.

Wat nu?

Nu is het dus van belang om zoveel mogelijk echt relevante likes te krijgen voor uw officiële bedrijfspagina. Hoe doet u dit op de goede manier, met of zonder adverteren? Hoe zorgt u ervoor dat u zoveel mogelijk mensen ook daadwerkelijk bereikt? Hoe verhoogt u uw edgerank?

Verklein niet langer uw bereik op Facebook!

Neem direct contact met ons op!

Volg ons ook op Facebook https://www.facebook.com/bsronline.