Nederland dit jaar waarschijnlijk vaker bezocht door toeristen
Zoekacties naar termen als “hotels in amsterdam centre” en “hotel holland” wordt steeds vaker ingetikt in zoekmachines als google. Dit laat zien dat het Nederlandse toerisme een stijging kan verwachten ten opzichte van 2014.
Het Nederlandse toerisme stijgt in populariteit, dat is te merken op het internet. Dor een onderzoek gedaan door online marketing bureau BSR Online is te zien dat er in 2015 waarschijnlijk meer toeristen naar Nederland komen dan in 2014.
De stijging van het toerisme kan worden verklaart door het eindigen van de economische crisis. Hierdoor hebben mensen meer geld om uit te geven waardoor meer mensen uit andere landen naar Nederland toe kunnen komen. Daarnaast wordt bijvoorbeeld Rotterdam ook meer gezien als goede bestemming doordat het laatst is gekozen tot Europese stad van 2015 waardoor Rotterdam en dus Nederland relevanter wordt gezien als mogelijke vakantie bestemming.
Cijfers laten een enorme stijging zien in het zoekvolume (het aantal keer dat gezocht word) in google. Zo werd bijvoorbeeld de zoekterm “hotels in amsterdam centre” in januari en februari van 2014 gemiddeld maar 590 keer per maand op gezocht. In januari en februari van dit jaar is dit gestegen naar 3.600. Een enorme stijging van 510,2% wat gelijk staat aan 3.010 meer zoekopdrachten.
Daarnaast zie je ook een directe stijging van 57,1% in “hotel holand” en een stijging in veel meer zoekwoorden die duiden op een stijging van het toerisme.
De 10 meest stijgende zoekwoorden, die direct in verband staan met het huren van een hotel in Nederland, zijn procentueel gezien:
- “hotels in amsterdam centre” van 590 naar 3.600. Een stijging van 3.010 zoekopdrachten (510,2%)
- “Hostel amsterdam cheap” van 170 naar 880. Een stijging van 710 zoekopdrachten (417,6%)
- “cheap hotels amsterdam city centre” van 260 naar 1000. Een stijging van 740 zoekopdrachten (284,6%)
- “hotels amsterdam Netherlands” van 90 naar 260 een stijging van 170 zoekopdrachten (188,9%)
- “cheap hotels in Netherlands” van 20 naar 50 een stijging van 30 zoekopdrachten (150%)
- “hotels in arnhem Netherlands” van 20 naar 50 een stijging van 30 zoekopdrachten (150%)
- “booking amsterdam hotels” van 70 naar 170 een stijging van 100 zoekopdrachten (142,9%)
- “hotels utrecht netherlands” van 30 naar 70 een stijging van 40 zoekopdrachten (133,33%)
- “western hotel Amsterdam” van 90 naar 210 een stijging van 120 zoekopdrachten (133,33%)
- “hotels near schiphol airport Netherlands” van 40 naar 90 een stijging van 50 zoekopdrachten (125,33%)
Wat opvalt aan deze top 10 is dat het grootste gedeelte te maken heeft met hotels in Amsterdam. Dit is ook logisch omdat de meeste mensen zullen komen met het vliegtuig en dus vooral aan zullen komen op Schiphol.