SEO onderzoek, de invloed van social media op de zoekmachine resultaten. Als u een eigen bedrijf heeft met een website, dan weet u misschien wel een aantal dingen over zoekmachine optimalisatie. Misschien heeft u dan ook wel eens gehoord dat het op social media delen van jouw website, pagina’s of YouTube video’s er voor zorgt dat u beter gevonden wordt. De meningen hierover zijn echter verdeeld, verschillende online marketeers claimen verschil te zien in de resultaten van de zoekmachines naarmate er meer social shares zijn. Andere online marketeers zijn het hier niet mee eens, zeggen dat dit onzin is en deze stijging gewoon komt doordat de kwaliteit goed genoeg is en er vanzelf links naar die pagina’s komen.

Waarom dit SEO Onderzoek over de invloed van social media?

Wij van online marketing bureau BSR online waren benieuwd naar wat er nou echt waar was. Daarom besloten we dit te gaan testen doormiddel van een SEO onderzoek. We hebben een hele slechte video gemaakt, die je hier kunt zien, die op YouTube geplaatst en daarna gekeken of en zo ja hoe snel de video vindbaar werd in google naarmate er meer social shares kwamen. Die social shares hebben we geforceerd via een speciale site waarmee je social shares kan ruilen. Dit is echter niet aan te raden aangezien als google hier achter komt ze je waarschijnlijk een penalty geven. Dit is de reden dat we het hebben geplaatst op YouTube zodat dit risico er niet was voor ons. Ook is dit de reden dat ik de website die ik heb gebruikt hier niet ga noemen.

In dit SEO onderzoek, de invloed van social media op de zoekmachine resultaten is dus getest wat het effect is van social media marketing op de zoekmachine resultaten. En of je Social media kan gebruiken tijdens je zoekmachine marketing campagne. Eerlijk gezegd verbaasde de resultaten van het SEO onderzoek me. De video, die u hier kunt zien, ging over het kopen van boeken. We hebben de tekst geoptimaliseerd voor een aantal specifieke en niet specifiekere zoekwoorden. Die je straks hieronder kunt zien.

De resultaten van het SEO onderzoek

Op 16 maart 2015 werd de video voor dit SEO onderzoek geplaatst, tussen 21 en 26 maart werd er gekeken hoe de video stond in de zoekmachine resultaten, omdat er in die periode geen veranderingen waren stond de video op de plek waar hij hoorde te staan en gaf ons dat een goed uitganspunt om het SEO onderzoek mee te beginnen.

De zoekmachine resultaten van 26 maart kunt u hieronder zien.

SEO Onderzoek de kracht van social media 1

Zoals u ziet is dit nog niet echt schokkend. Voor een heel specifiek zoekwoord op nummer 7 in google.com, nummer 8 in google.com mobiel, nummer 14 voor google.be, nummer 9 voor google.nl, 11 voor google.nl mobiel en nummer 1 op YouTube. Bij de andere zoekwoorden stond de video nog niet eens in de top 10, behalve op YouTube dan. Bij de stukjes waar geen cijfer staat stond de video niet in de top 50 van de zoekmachine resultaten.

Op dit moment begonnen de social shares te komen, maar wat was nou de invloed van social share op de zoemachine resultaten? Bij de eerste shares zagen we eigenlijk geen verschil tot na een maand en de eerste 4.613 social shares, 1.142 facebook shares, 23 google plus en 3.448 twitter tweets eindelijk een verschil duidelijk werd in de zoekmachine resultaten.

SEO Onderzoek de kracht van social media 2

Alle cijfers in het groen zijn een upgrade ten opzichte van daarvoor. Zo zien we dus dat uit de meeste resultaten uit het SEO onderzoek tot nu toe blijkt dat Social shares werken. Alleen in België zijn de resultaten iets minder, bij de rest is de vindbaarheid in google gestegen en komen er zelfs nieuwe zoekwoorden bij waar de video op gevonden kan worden.

Social shares leken dus zeker invloed te hebben op de zoekmachine resultaten. Nu was de voornaamste vraag in het onderzoek alleen of dit zo door bleef gaan en de zoekmachice resultaten verder bleven verbeteren.

Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Na een totaal van 7.351 social shares, waarvan 6.104 tweets, 28 google plus shares en 1.219 facebook shares zagen de zoekmachine resultaten er als volgt uit.

SEO Onderzoek de kracht van social media 3

Weer is bijna alles gestegen en het SEO onderzoek lijkt steeds meer een gelukt experiment. De top 10 werd bereikt voor een 2e zoekwoord waar de concurrentie wat groter is en waar ook daadwerkelijk op gezocht word. Is dit al bewijs genoeg? In principe laat dit natuurlijk al zien dat dit SEO onderzoek een succes is en aan toont dat social share wel degelijk invloed hebben op de zoekmachine resultaten. Ik wilde echter toch nog verder kijken wat er verder nog zou gebeuren naarmate er meer shares kwamen.

Dit zijn de laatste resultaten van dit SEO onderzoek en komen van vrijdag 5 juni. Op dit moment zijn er 1.225 facebook shares, 29 google plus shares en 10.204 tweets. Weer zie je dat de meeste zoekresultaten verbeterd zijn. Alleen voor “online boeken kopen” zie je dat op google.nl er een daling is geweest, dat terwijl google.nl mobile wel een aardige stijging heeft gehad.

SEO Onderzoek de kracht van social media 4

Hierna hebben we ongeveer een maand gewacht, van 5 juni tot 3 juli, en wilden we kijken wat er in die tussentijd nog is veranderd aan de posities in de zoekmachines.

SEO Onderzoek de kracht van social media, 3 juli 2015

Zoals u kunt zien is ook hier weer een verbetering te zien ten opzichte van de vorige maand wat laat zien dat het aantal social shares dus echt een invloed heeft op de SEO rankings.

Conclusie van het SEO onderzoek

Na dit onderzoek is wel duidelijk te zien dat er een verband is tussen het aantal social shares en de zoekmachine resultaten. We zien dat de resultaten steeds beter worden naarmate het aantal social shares toeneemt. We zagen dat alle zoekmachine resultaten bleven stijgen door puur en alleen het gebruik van social shares. Er zullen echter wel nog meer social shares nodig zijn om de video op 1 te krijgen voor de wat bredere zoekwoorden als online boeken kopen. Houd er voortaan dus rekening mee dat het belangrijk is dat mensen uw website, pagina of video ook delen via social media om de beste resultaten te krijgen in google. Zorg dus voor zo goed mogelijke content op je website of pagina om zo veel mogelijk social shares te krijgen en uw website zal meer bezoekers krijgen via de zoekmachines. Iets wat je kan gebruiken is share for share, vraag aan andere marketeers of mensen met een website of ze jouw site willen delen en zeg dat jij in ruil daarvoor die van hun deelt. Op deze manier kan je elkaar helpen en krijg je ook meteen meer bezoekers of meer likes voor je facebookpagina.

Pin It on Pinterest