SEO voor kleine bedrijven! Verstandig of niet?

Zoekmachine optimalisatie (SEO), zorgen dat je website hoog komt in google en andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Dit is DE manier om te zorgen dat jouw website nieuwe bezoekers krijgt. Hoewel dit in eerste instantie soms niet zo lijkt is SEO voor de kleine bedrijven JUIST een GEWELDIGE manier om meer klanten te genereren.

Waarom is SEO voor kleine bedrijven verstandig?

Als je een klein bedrijf hebt heb je waarschijnlijk ook nog niet heel veel geld om uit te geven aan marketing en advertenties. SEO kan helemaal GRATIS. Dit betekend echter wel dat jij er zelf tijd in moet steken. Want, hoog komen in Google gebeurt (jammer genoeg) niet zomaar. Het voordeel van SEO is dat het een opbouwende manier van online marketing is, als je adverteert, via bijvoorbeeld Google AdWords, krijg je verkopen binnen maar zodra die advertenties worden stopgezet krijg je die verkopen ook niet meer. Met SEO werkt dit heel anders je krijgt steeds meer bezoekers hoe meer tijd (of geld) je hier in steekt en mocht je er op een gegeven moment mee stoppen dan nog krijg je resultaat uit de inspanningen van vroeger. Wel is het zo dat als je stopt met SEO de concurrentie doorgaat. Hierdoor kan je alsnog wel een beetje achteruit gaan voor sommige zoekwoorden en dus ook wel wat bezoekers verliezen maar zelfs dan houd je nog veel bezoekers over.

Hoe doe je SEO voor kleine bedrijven dan precies?

Ja, maar hoe doe je dat dan precies? SEO voor kleine bedrijven gaat misschien iets anders dan het voor een groter bedrijf zou gaan. Waarom? Door het budget. Dit is ook precies waarom je niet moet denken dat je op nummer 1 gaat komen voor hele generieken woorden, hier concurreren namelijk zo veel bedrijven op (iedereen met hetzelfde product namelijk) dat het bijna niet te winnen is. De bedrijven die hier wel op gevonden worden zijn de bedrijven met superveel autoriteit en backlinks, bedrijven als Bol.com. Stel je verkoopt steigerhouten tuinmeubelen. Ga er dan niet van uit dat je op de eerste pagina gaat komen voor het zoekwoord meubelen of tuinmeubelen. En eerlijk gezegd waarom zou je dit ook willen (als focus dan). Wat je wilt is zoveel mogelijk producten verkopen. De conversie op een generiek woord als meubelen is waarschijnlijk erg laag dus waarom zou je je daarop willen focussen toch? Precies. Wat wij daarom ook altijd doen is om die grote woorden heen bouwen. Kleine en specifieke zoekwoorden vinden waar je veel eenvoudiger op gevonden kan worden en waar de conversie dan ook beter op is. In het geval van deze steigerhouten tuinmeubelen zou je bijvoorbeeld een zoekwoord kunnen kiezen als: steigerhouten tuinmeubelen kopen online. Focussen op dit soort zoekwoorden zorgt er voor dat je veel eerder gevonden op in Google en ook veel vaker. Als je je namelijk focust op woorden als meubelen is de kans groot dat je daar omheen ook niet veel gevonden wordt en dat al je geïnvesteerde tijd en/of geld gewoon voor niets is geweest.

Hoe wordt je als klein bedrijf gevonden op die zoekwoorden.

De beste manier die jij zelf kunt gebruiken om ENORM veel bezoekers te krijgen uit Google is zo veel mogelijk content publiceren op je website. Dit kunnen tot in detail beschreven producten zijn die je verkoopt in je webwinkel. En als je niet meer weet wat je moet schrijven over je producten of diensten dan ga je een stapje verder en begin je met een blog. Op die blog schrijf je gewoon alles wat je maar kunt bedenken dat interessant is voor jouw doelgroep. Dit kunnen tips zijn of ontwikkelingen in de markt etc. Door dit te doen krijg je steeds meer content op je website en dus ook MEER KANSEN om gevonden te worden op het internet. Op deze manier zal het aantal bezoekers uit Google ook steeds verder stijgen. Daarnaast kan je hierdoor ook meer intern linken naar andere pagina’s binnen je website waardoor de autoriteit van die pagina stijgt. Dus de tip die ik je echt wil meegeven (hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is) is dat je zoveel mogelijk content op je website gaat plaatsen. Hoe groot elk artikel is moet je niet te veel bij stilstaan, maar hoe langer een artikel is hoe beter hij gaat scoren in de zoekmachines, Google kan daardoor beter scannen waar het artikel echt over gaat. Verder moet je zorgen dat je site zo veel mogelijk autoriteit krijgt zodat elk van deze artikelen optimaal gaat scoren in Google dit kan je doen door zoveel mogelijk links van andere websites naar jouw website te krijgen. Daar ga ik het in dit artikel verder niet over hebben omdat dat een heel artikel op zich is en dit alleen al een goede strategie is om te beginnen. Backlinks, zoals ze genoemd worden, zorgen er alleen voor dat je posities verder verbeteren en je dus NOG beter gevonden wordt.

Wat nu??

Nu weet je dus wat jij moet doen als bedrijf om bezoekers te krijgen uit de zoekmachines. Dit kost alleen wel erg veel tijd. Tijd die je dus niet kan besteden aan andere werkzaamheden in je bedrijf zoals bijvoorbeeld netwerken, op zoek gaan naar partners, offline verkopen of wat dan ook. Daarnaast vinden veel mensen het lastig om regelmatig content te schrijven. Ook wil je dat je website zo veel mogelijk autoriteit krijgt. Dus als jij iemand bent die geen tijd heeft om deze SEO strategie helemaal toe te passen, die niet weet hoe hij veel content moet schrijven of die de autoriteit van zijn website wil verhogen? Dan kunnen wij je helpen. Wij hebben bij BSR Online voor iedereen een SEO pakket die de SEO in jouw website gaat verbeteren. Je kunt een offerte aanvragen via info@bsronline.nl of via de pagina zoekmachine optimalisatie uitbesteden op onze website. Mocht je toch liever zelf je hele zoekmachine optimalisatie campagne willen uitvoeren maar weet je niet precies hoe of wil je een volledig SEO plan ontvangen. Dan kun je bij ons ook SEO consultancy aanvragen waarbij wij jouw helpen zelf een website te starten waar Google van houd.

Pin It on Pinterest