Sinds de opmars van het internet zijn er veel dingen veranderd. Surfen is makkelijker dan ooit geworden en wanneer men iets zoekt kunnen zij via de verschillende zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing alles vinden wat zij zoeken. De meest opmerkelijke verandering is toch wel het mogelijk maken van het gebruik van internet op je mobieltje of tablet. Waar we in 2003 nog een super trage WAP of GPRS verbinding hadden op onze Nokia of Motorola, lopen we nu rond met de laatste Iphone, Samsung of tablets met WIFI en 4G dat sneller is dan dat we in 2003 ooit hadden kunnen dromen.

Opmars mobiel internet gebruik

Hoe maak ik mijn website Mobile Friendly?Sinds de komst van het mobiele internet valt in de laatste jaren op dat er een enorme stijging heeft plaatst gevonden. Waar in 2007 nog “maar” 400 miljoen gebruikers wereldwijd gebruik maakte van het mobiele internet, zijn de verwachtingen dat dit jaar meer dan 1,8 miljard mensen gebruik zullen maken van mobiel internet. Deze explosieve groei is naast de komst van de tablets en smartphones, met name te danken aan de voortdurende innovatie in de telecom branche. Waar we vroeger gebruik maakte van een super traag WAP of GPRS netwerk, hebben we nu de mogelijkheid om via 4G en WIFI op elke plaats, elk tijdstip van de dag binnen een paar seconden de website te laden die jij wilt bezoeken. Voor ondernemers is gebleken dat waar een aantal jaar geleden een flash website nog helemaal hip was, deze nu volkomen nutteloos is aangezien deze niet kunnen worden geladen op mobiele apparaten.

Hoe maak ik mijn website Mobile Friendly?

Ook zoekmachines zoals Google innoveren mee in deze laatste trend. Met de laatste Google update spelen zij in op de opmars van het mobiele internet. Uw website wordt tegenwoordig “afgestraft” wanneer deze niet als “Mobile Friendly” wordt beschouwd door Google. Mobile friendly houdt eigenlijk in dat u een speciale website voor mobiel gebruik, of een responsive website heeft.

Met deze laatste update heeft Google de tag “Voor mobiel” toegevoegd wanneer u via uw mobiele apparaat zoekt. Dit houdt in dat die website geoptimaliseerd is voor mobiel internet.

Heeft u voor uw website nog niet deze tag staan? Dan erkent Google dus nog niet dat uw website mobile friendly is. Dit zal zich uiten in een verlaging in de zoekresultaten. Tijd om mee te innoveren dus!

Mijn website is niet mobile friendly. Wat nu?

Wanneer uw website nog niet wordt geïndexeerd als mobile friendly  heeft u twee mogelijkheden:

Hoewel het maken van een gloednieuwe website tijd en vooral veel geld kost, zal dit een investering zijn in de toekomst. Mobiel internet zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden, speel hier dus op in! Tegenwoordig moet u goed zoeken om een webdesigner te vinden die nog geen mobiel vriendelijke websites maakt. Zo zijn alle websites die wij maken responsive. Wilt u toch zeker zijn dat uw nieuwe website mobiel vriendelijk is? Vraag dit dan aan de webdesigner.

Naast het bouwen van een gloednieuwe website, heeft u ook de mogelijkheid om een aparte mobiele website te maken. Een mobiele website is eigenlijk een meer praktische oplossing om een deel van de oude website toegankelijk te maken voor een smartphone of tablet. In feite wordt er een tweede website gemaakt in een lay-out die geschikt is voor een telefoonscherm. Aangezien dit een losse website is, moet deze ook apart worden bijgehouden. Een voordeel hiervan is dat dit goedkoper is dan het maken van een compleet nieuwe responsive website.

Wanneer u het mij vraagt, zou ik kiezen voor een responsive website. Dit met name door het in acht houden van de innovaties die nog komen gaan zoals de Google Glass en de Iwatch. Responsive is responsive, dus zal de website ook zichzelf aanpassen aan het formaat van de Google Glass en de Iwatch, waar wanneer gebruik wordt gemaakt van een mobiele site, deze ook weer moet worden aangemaakt voor deze specifieke technologieën.